Inga resultat när du tränar?

Genom åren har jag stött på en hel del personer som upplever att de tränar och tränar men det händer inte så mycket, eller ingenting. Det kan vara väldigt frustrerande även om man vet att det är hälsosamt att röra på sig. Många gånger kommer man inte igång hur gärna man bara vill. Har själv komma igång efter ett längre upphåll. Häng på du på?!

Saker som kan påverka dina träningsresultat:

Du sover för lite eller du har dålig kvalitet på sömnen. En god sömn är viktig för att dina muskler ska få en chans att återhämta sig mellan träningspassen, så du bör försöka få in gott om sömn i ditt schema. Självklart kommer också resultaten bli sämre om du sover så lite att du är trött om dagarna, det är svårt att träna effektivt när man helst av allt bara vill sova. Kanske är det också så att du vill sova men inte kan eller sover oroligt, har svårt att somna, vaknar tidigt fast du inte är utvilad osv. För att kunna sova BRA behöver kroppen energi. Har du energibrister sover du dåligt, hur konstigt det än kan låta. Dålig sömn kan också bero på t ex stress och mineralbrister.

🥦🥕🥑 Du äter dåligt/ fel saker. Maten är grunden för träningsresultat. Det vi äter är vårt bränsle och utan rätt bränsle får kroppen dåliga förutsättningar. Har du en bensinbil tankar du inte med diesel, eller hur? Våra kroppar behöver näring för att kunna fungera. Ett mål för många är att tappa några kg och då kanske man tänker att man ska dra ner på intaget av mat, helt tokigt! Du behöver äta men du behöver äta rätt saker. Att äta för lite kalorier kommer ge sämre resultat eftersom du förmodligen inte kommer ha energi att ta i under träningen.

😱 Du stressar för mycket. När du stressar mycket kommer du få en större utsöndring av kortisol, vilket bland annat leder till att du bland annat lättare lagrar fett, har svårare att bygga muskler och har större risk att bli sjuk. Förhöjda kortisolnivåer påverkar också sömnen negativt. Om du inte får de resultaten du vill ha kan det vara en bra idé att kolla på din vardag – stressar du mycket? Finns det något stressande moment som du kan utesluta? Men tänk på att stressen över att hinna träna också kan höja kortisolet, så ibland kan det vara bättre att skippa det där extrapasset än att skynda dig till gymmet efter jobbet.

⚖️ Du kanske har pbalanser i kroppen. Man ska också komma ihåg att träning i sig är en stress för kroppen, men långsiktigt ger träningen enorma hälsoresultat. Om man pressar sig för hårt med olika obalanser i kroppen så blir det ett minusuttag på energikontot, som istället sliter mer på kroppen än gör nytta. Det är därför oerhört viktigt att lyssna på kroppen! No pain – No gain brukar det heta men det gäller verkligen inte om man har obalanser i kroppen.

Jag hade problem inom alla ovanstående områden när mina träningsresultat uteblev. Vad gällde maten så hade jag gjort stora förändringar med förbättringar rent allmänt i mitt mående men jag var fortfarande trött, sov dåligt och föll lätt dit på sötsaker. Min ändrade kost gjorde ingen skillnad på träningsresultaten tyvärr.

Den stora märkbara förändringen kom när jag började ta effektiva näringstillskott. Jag hade innan testat många olika andra varianter men aldrig känt av några resultat. Men nu! Först kom energin rent allmänt och jag började inte testa dem för att få träningsresultat utan för att jag var så galet trött.

I många fall behövs extra näringstillskott när man tränar